SIŁA BIEGOWA.

Siła biegowa jest to ważny element treningu biegowego. Warto ją stosować podczas swojego treningu. Nie należy stosować jedynie treningu interwałowego czy też długich wybiegań. Ćwiczenie siły biegowej przynosi wiele korzyści. Wzmacnia nasze mięśnie kończyn dolnych oraz mięśnie „core”. Poprawia technikę biegu (wyjście kolana do przodu). Przekłada się to oczywiście na poprawę wytrzymałości. Możemy w ten sposób przebiec dystans w szybszym tempie i z mniejszym zmęczeniem. Siła biegowa wpływa także na ekonomię ruchu poprzez wydłużenie kroku biegowego. Dłuższy krok biegowy sprawia, że na większym dystansie wykonujemy ich mniej co ma przełożenie na zmniejszenie wydatku energetycznego.

Siłę biegową możemy rozwijać wykonując odpowiednie ćwiczenia lub wykorzystując ukształtowanie terenu:

– podbiegi – to sprinty na krótkim dystansie lub długie podbiegi z mniejszą prędkością. Przerwa aktywna w truchcie bądź w marszu: zależne jest to od ilości odcinków oraz wytrenowania zawodnika.

– skipy – „A”, „B”, „C”:

„A” to bieg z wysoko uniesionymi nogami.
„B” podobny do skipu A, w końcowej jednak fazie w momencie kiedy kolano znajduje się w najwyższym punkcie następuje wyrzut podudzia do przodu. Ten skip należy wykonywać dynamicznie.
„C” to dynamiczny bieg w którym uderzamy stopami o pośladki.

– wieloskoki – bieg z długą fazą lotu

– cross – bieg w którym występuje urozmaicone ukształtowanie terenu z licznymi podbiegami

Wykonując siłę biegową pamiętajmy o porządnej rozgrzewce. Ważna jest także praca rąk bo jak się mówi to one „napędzają” nasze nogi. Elementy siły biegowej możemy wplatać także w rozgrzewkę, oczywiście z mniejszą intensywnością. Wielu biegaczy zapomina o treningu siły biegowej, a jest ona bardzo ważna do poprawy naszych rezultatów.

Trener personalny, Trener przygotowania motorycznego, Warszawa
fitness klub Ursynów