Kettlebell- sposób na idealną sylwetkę.

Coraz częściej spotykane na siłowniach. Czarne lub kolorowe, żelazne kule z rączką – uchwytem. Kettlebells lub nazywane przez Rosjan Girya, zostały wynalezione w Rosji w 1700 roku. Początkowo służyły do demonstracji siły przez ówczesnych siłaczy później, w XX wieku, przez armię radziecką do treningów. Trening z Kettlebells został wykorzystany przez Pavla Tsatsouline do przygotowania kondycyjnego oddziałów specjalnych Specnaz. Wyemigrował on w latach 90-tych do Stanów Zjednoczonych, gdzie zaczął zarażać amerykańskie społeczeństwo miłością do Girya. W USA panowała wtedy moda na trening typowo kulturystyczny, którego celem była przede wszystkim estetyka.

W trakcie ćwiczeń z wykorzystaniem kettlebell mobilizowane jest całe ciało – pracują wszystkie mięśnie. Dzieje się tak za sprawą przesuniętego środka ciężkości odważnika. Naturalną konsekwencją takiego treningu jest ciało o doskonałych proporcjach i niewielkiej zawartości tkanki tłuszczowej oraz nieprzeciętna wydolność. Ćwiczenia z Kettlebells to znakomity trening funkcjonalny, rozwijający siłę mięśniową. Obecnie przeżywa rozkwit w USA i Europie, zawdzięczając swoją popularność zawodnikom sportów walki, którzy jako pierwsi docenili właściwości tych przyborów.

Dlaczego wybierać ćwiczenia z popularnymi ketlami? Odpowiedź jest bardzo prosta. Przede wszystkim silne i zdrowe plecy oraz nogi. Kolejnym argumentem „za” jest fakt, iż angażując więcej mięśni do pracy, zwiększa się nasz wydatek energetyczny, zostaje przyspieszony metabolizm i spalamy więcej kalorii.Trenując z Kettlebells pozbędziesz się nie tylko bólu kręgosłupa, ale wyrzeźbisz swoje ciało. Bez problemu rozwiniesz koordynację ruchową oraz zwiększysz elastyczność mięśni. Poprawie ulegnie także funkcjonowanie gospodarki hormonalnej. Najpopularniejszym systemem wśród trenerów jest GPP, czyli General Physical Preparation. Polega on na ogólnym, harmonijnym rozwoju ćwiczącego. Jeżeli w swoim treningu zamierzasz wykorzystać Kettlebells pamiętaj, aby wcześniej zasięgnąć rady specjalisty. Trener personalny pomoże Ci dobrać odpowiedni ciężar i wskaże jak prawidłowo i dokładnie wykonać ćwiczenia. To nieodzowny element, ponieważ tylko poprawnie wykonane ćwiczenia gwarantują efekty i pomogą ustrzec się przed kontuzją. Nie zapomnij także o rozgrzewce: obowiązkowo 10 minut biegu oraz dynamiczne podskoki, krążenia i wymachy ramion. A bezpieczeństwo zawsze stawiaj na pierwszym miejscu!

Trener Personalny, Trener przygotowania motorycznego Warszawa
fitness klub Ursynów

Daniel Tarnawski