ZAGADNIENIE KOLEJNOŚCI ĆWICZEŃ NAKIEROWANYCH NA KSZTAŁTOWANIE RÓŻNYCH CECH W JEDNOSTKACH TRENINGOWYCH I W DŁUŻSZYCH CYKLACH.

Ważnym elementem treningu jest planowanie długoterminowe. Niezależnie od rodzaju uprawianej dyscypliny sportowej w rocznym makrocyklu, w którym pracujemy nad wszechstronnym rozwojem naszego ciała, okresy treningowe podporządkowane kształtowaniu różnych cech motorycznych powinny występować według określonego porządku, który wygląda następująco:

• Kształtowanie wytrzymałości.
• Budowa masy mięśniowej.
• Wzrost siły mięśniowej.
• Wzrost mocy.

Istnieją jednak odstępstwa od tego porządku. Np. w kulturystyce nadrzędnym celem jest uzyskanie wyrazistej rzeźby mięśni. W takim przypadku bezpośrednio przed głównymi zawodami stosuje się metody poprawiające rzeźbę, a więc zbliżone w swojej strukturze do treningu którego celem jest budowanie lokalnej wytrzymałości mięśni a nie mocy. W innych dyscyplinach praktycznie całkowicie rezygnuje się z pewnych elementów tego układu, np. maratończyk nie będzie pracował nad masą mięśniową czy mocą, ponieważ są one nieistotne dla wyników w jego dyscyplinie sportu.


Jeżeli chodzi o układ ćwiczeń w jednostce treningowej, to przeważnie podporządkowany jest on kształtowaniu wybranej cechy motorycznej np. siły. Jeżeli jednak trenujemy rzadko i chcemy pracować nad kilkoma cechami naraz, ich kolejność jest odwrotna niż w przypadku długich cykli treningowych. Na początku pracujemy nad mocą, potem siłą, następnie masą i na końcu wytrzymałością. Układ jednej sesji treningowej nakierowany na kształtowanie wszystkich powyższych cech jest czysto teoretyczny. Zwykle mamy do czynienia maksimum z dwoma elementami np. siłą i wytrzymałością – wtedy najpierw pracujemy nad siłą a potem nad wytrzymałością.

Trener personalny, Trener przygotowania motorycznego, Warszawa
fitness klub Ursynów

dr Bogdan Krauss