STRETCHING.


Traktujemy raczej jako uzupełnienie treningu podstawowego niż oddzielną jednostkę. Odpowiedni zakres ruchomości w stawach zapobiega kontuzjom podczas wysiłku oraz likwiduje różnorodne dysfunkcje ze strony aparatu ruchu. Na przykład przykurcz mięśni kulszowo-goleniowych może powodować bóle kręgosłupa lędźwiowego, a przykurcz mięśni bocznej strony uda bóle stawu rzepkowo-udowego. Rozciągnięcie mięśnia związane jest zarówno z mechanicznym jego wydłużeniem, jak również ze zmniejszeniem tonicznego napięcia jego włókien.

Ćwiczenia rozciągające wykonujemy przede wszystkim po zakończeniu części głównej, kiedy mięśnie są dobrze rozgrzane. Należy pamiętać, że obniżenie napięcia mięśni prowadzi do nieznacznego zmniejszenia ich siły, dlatego też z reguły nie polecamy wykonywania ich przed treningiem (w uzasadnionych przypadkach oczywiście to robimy). Pamiętać również należy, że rozciąganie mięśni poza zakres norm określających ruchomość w danych stawach (np. zgięcie w stawie biodrowym – 90 stopni) nie ma żadnego uzasadnienia, a co gorsza może prowadzić do nadruchomości i niestabilności.

Trener osobisty, Trener przygotowania motorycznego, Warszawa
fitness klub Ursynów

dr Bogdan Krauss