MIĘSIEŃ POPRZECZNY BRZUCHA.

Włókna mięśni poprzecznego brzucha są najbardziej wewnętrzną strukturą biorąc pod uwagę ścianę jamy brzusznej. Włókna te umieszczone są bezpośrednio pod mięśniami skośnymi wewnętrznymi. Mięsień poprzeczny brzucha bierze udział w tworzeniu tzw. cylindra wewnętrznego, który jest odpowiedzialny za prawidłowe napięcie wewnętrzne chroniące poszczególne segmenty kręgosłupa przed niebezpiecznymi ruchami. Mięsień poprzeczny rozciąga się od wyrostków żebrowych kręgów lędźwiowych, grzebienia kości biodrowych oraz bocznej części więzadła pachwinowego do kresy białej, unerwiony jest przez gałęzie międzyżebrowe (VI – XII), biodrowo- podbrzuszne, płciowo – udowe oraz biodrowo – pachwinowe.


Funkcje mięśnia poprzecznego brzucha:
• zbliżanie żeber do płaszczyzny pośrodkowej
• zwiększa ciśnienie w jamie brzusznej
• zwęża klatkę piersiową (mięsień wydechowy)

Przykładowe ćwiczenia:

  • Napięcie mięśnia poprzecznego w leżeniu na plecach.
  • Podpór przodem na przedramionach „PLANK”
  • Napięcie mięśnia poprzecznego w klęku podpartym z dodatkowym oderwaniem kończyn
  • Ćwiczenie z piłką „ wyjazd” i „przyjazd” z pozycji klęku prostego na przedramionach

Trener personalny, Warszawa
fitness klub Ursynów