KRĘGOSŁUP.

Jak wiadomo kręgosłup to bardzo ważny element naszego organizmu – główna oś i podpora całego układu kostnego. Często daje on znać o sobie, gdy dostatecznie o niego nie dbamy. Zwykle zbyt mocno go przeciążamy nie dbając o prawidłowe ustawienie. Sprawie nie pomaga również siedzący tryb życia…

Oto kilka informacji na temat kręgosłupa.
Kręgosłup można sobie wyobrazić jako wieloelementową tuleję chroniącą rdzeń kręgowy. Podstawowe elementy składowe nazywamy kręgami w liczbie 33 lub 34 sztuk; 7 kręgów szyjnych, 12 piersiowych, 5 lędźwiowych, 5 krzyżowych oraz kość guziczna utworzona przez 4-5 kręgów. Dzięki swojej wieloczłonowej budowie kręgosłup jest bardzo ruchomy i giętki. Ku dołowi kręgi stają się coraz bardziej masywne. Ważne z punktu widzenia biomechaniki są także krzywizny fizjologiczne.

Człowiek rodzi się z kręgosłupem wygiętym w łuk. W trakcie życia, poprzez unoszenie główki w leżeniu na brzuchu dziecko wykształca lordozę szyjną natomiast siadanie powoduje kształtowanie się kifozy piersiowej. W dalszej kolejności różnicuje się jeszcze lordoza lędźwiowa, która jest kompensowana przez kifozy: krzyżową i piersiową. Dzięki krzywiznom kręgosłup jest w stanie znosić dużo większe obciążenia. Zdarza się tak, że poszczególne odcinki są wypłaszczone lub pogłębione co może rodzić dolegliwości bólowe, a na pewno pośrednio zmniejsza możliwości amortyzacyjne kręgosłupa.

Przyczyn bólowych związanych ze strukturą jaką stanowi kręgosłup wraz z aparatem więzadłowym i mięśniowym może być wiele: zbyt słabe mięśnie, niedostateczna ruchomość, pogłębione krzywizny, wypłaszczone krzywizny.

Choć patologicznym zmianom strukturalne w obrębie kręgosłupa możemy zapobiegać jedynie w okresie rozwoju i wzrastania to w okresie dorosłości poprzez odpowiednio zaplanowane ćwiczenia możemy poprawić funkcję mięśni, które kompensacyjne odciążą wadliwie ukształtowane elementy bierne.

Trener osobisty, Trener przygotowania motorycznego, Warszawa
fitness klub Ursynów

mgr Marcin Paluch