Błędy techniczne w treningach u dzieci.

Artykuł adresuję do rodziców, których pociechy uczestniczą w zajęciach wychowania fizycznego w szkole , oraz dodatkowo uczęszczają na zajęcia sportowe w klubach i sekcjach.

Jako nauczyciel wychowania fizycznego z wieloletnim doświadczeniem zauważam iż, uczniowie – nawet ci wykazujący się większą sprawnością motoryczną popełniają wiele błędów technicznych przy wykonywaniu podstawowych ćwiczeń. Mowa tu o popularnych przysiadach, pompkach, skłonach na mięśnie brzucha czy też ćwiczeniach rozciągających. Oczywiście to tylko część całego wachlarza ćwiczeń wykonywanych przez dzieci młodsze i młodzież w szkole.

Najczęściej popełniane błędy to:

• Przysiady – odrywanie pięt, łączenie kolan, zbyt duże wysuwanie kolan w przód, zaokrąglone plecy
• Skłony na mięśnie brzucha – brak wydechu w trakcie skłonu, odrywanie odcinka lędźwiowego ( zwykle organizm na tym etapie jeszcze nie jest przygotowany do pełnego skłonu), obciążanie odcinka szyjnego kręgosłupa poprzez chwyt dłońmi za głowę
• Pompki– złe ustawienie ramion, zapadanie kręgosłupa w odcinku lędźwiowym
• Ćwiczenia rozciągające – ruchy „szarpane”, przeprosty w stawach

Stopień trudności ćwiczenia również nie pozostaje bez znaczenia. Zdarza się , iż niektóre z nich w swojej podstawowej wersji mogą być dla dziecka zwyczajnie za trudne. Pomocna może okazać się modyfikacja ustawienia rąk, nóg czy też tułowia (np. w przypadku pompki będzie to ustawienie na kolanach). W rachubę wchodzi także skorzystanie z ogólnodostępnych przyborów (np. w przypadku przysiadów będzie to podłożenie deski, krążków itp. pod pięty).

W klubach i sekcjach sportowych największą uwagę przywiązuje się do techniki, taktyki charakterystycznej dla danej dyscypliny. Przykładowo; w piłce siatkowej będzie to przy odbiciu piłki oburącz sposobem górnym właściwe ułożenie rak i praca nóg. Dla pływaków technika pracy ramion i nóg w wodzie itp. Zawodnikom w trakcie treningów zdarza się również wykonywać ćwiczenia, o których mowa powyżej. Niestety nie zawsze z należytą dbałością o szczegóły.

Sądzę , że warto zmobilizować dziecko do wykonania kilku powtórzeń podstawowych ćwiczeń aby przekonać się czy wykonywane są poprawnie (część z nas to stali bywalcy siłowni często z przeszłością sportową). Jeżeli natomiast nie mamy dostatecznych umiejętności i wiedzy na pewno nie zaszkodzi konsultacja z trenerem.

Trener osobisty, Trener przygotowania motorycznego, Warszawa
fitness klub Ursynów

mgr Marcin Paluch