X

Wypełnij formularz by otrzymać kupon










Oświadczam, że zapoznałem/am się i akceptuję treść regulaminu klubu oraz wyrażam, zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Trenerindywidualny.pl Sp. Z o.o. ul Ciszewskiego 15 w Warszawie, celem realizacji umowy w zakresie świadczenia usług przez klub.
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Trenerindywidualny.pl Sp.z o.o. w Warszawie w celach marketingowych.
Wyrażam zgodę na otrzymywanie na podany adres e-mailowy informacji handlowych wysyłanych przez Trenerindywidualny.pl Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w imieniu spółki, bądź na zlecenie jej partnerów biznesowych.
Dieta
Fizjologia treningu
Metody treningowe
Odchudzanie
Suplementacja
Testy wydolnościowe
Trening po kontuzji
Trening siłowy
Trening wydolnościowy
Zdrowie
Akceptujemy karty
fitness klub ursynówfitness ursynówsiłownia ursynówsiłownia ursynówfitness ursynów

GI a wrażliwość insulinowa.

W walce z nadwagą oraz prowadzeniem zdrowego trybu życia warto zdawać sobie sprawę z ogromnej zależności między  GI a insuliną. Spożycie węglowodanów powoduje wzrost produkcji insuliny. Produkty o niskim indeksie glikemicznym powodują mniejsze wydzielanie insuliny, produkty o wysokim indeksie glikemicznym podnoszą poziom insuliny we krwi. Im większe stężenie insuliny tym większa ilość tłuszczu zostaje zmagazynowana, a w konsekwencji mniej tłuszczu zostaje spożytkowane jako paliwo. Nadmierne wydzielanie insuliny uniemożliwia utratę masy ciała, ponieważ organizm nastawia się na zbyt „anabolicznie”. Wysoki poziom insuliny w dłuższym czasie negatywnie wpływa na zdrowie; w momencie gdy wzrasta, organizmowi trudniej obniżyć poziom cukru we krwi. Mechanizm zjawiska tkwi w odpowiedzi trzustki na spożycie produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Zgodnie z mechanizmem tzw. sprzężenia zwrotnego dodatniego następuje wtedy jeszcze większa produkcja  insuliny. W konsekwencji, prowadzi to do nadprodukcji insuliny (hiperinsulinomii) oraz do zmniejszonej wrażliwości insulinowej, czyli insulinooporności. W takiej sytuacji, niezależnie od tego czy zjadło się coś czy nie, poziom insuliny jest zawsze wysoki a co gorsza nie wpływa to na zmniejszenie poziomu cukru we krwi. Stąd już tylko krok do cukrzycy typu II, otyłości czy chorób układu krążenia.

Wartość indeksu glikemicznego zależy od wielu czynników:

  • rodzaju węglowodanów – produkty o wysokiej zawartości fruktozy mają niższą wartość glikemiczną niż produkty o wysokiej zawartości.
  • gotowania i przetwarzania – pod ich wpływem skrobia zmienia swoją strukturę, dzięki czemu staje się łatwiej strawialna.
  • białek i tłuszczów - produkty łączące ze sobą węglowodany i białko lub tłuszcze, np. czekolada, mają niższy indeks glikemiczny niż produkty , w których białek czy tłuszczów jest niewiele.
  • błonnika - produkty takie jak: fasola, soczewica, płatki owsiane, jabłka posiadają naturalnie wysoką zawartość błonnika i mają średni lub niski.
  • kwasowości - obecność kwasu w produktach obniża indeks glikemiczny, opóźnia proces opróżniania żołądka, a co za tym idzie wchłanianie węglowodanów w jelicie cienkim (warto stosować sok z cytryny zamiennie z octem, np. do sałatek lub ryb)

Dla podniesienia wrażliwości insulinowej bardzo ważną rolę spełnia aktywność fizyczna, na którą powinno poświęcać się minimum 30 minut każdego dnia. Niedostatek ruchu i brak dbałości o zbilansowaną dietę w szybkim czasie prowadzi do nadwagi, a w późniejszym stadium do otyłości. U osób otyłych większość cukrów odkłada się w postaci tłuszczu, szczególnie w okolicach talii. Na dodatek, zmienny poziom cukru we krwi powoduje wzrost łaknienia, głównie na słodycze.

Zrozumienie mechanizmu insulinooporności to pierwszy krok do świadomej walki z nadwagą. Drugi to już tylko wizyta na siłowni, rozpoczęcie i konsekwentne wykonywanie ćwiczeń:)

Trener personalny, Warszawa
fitness klub Ursynów

Daniel Tarnawski

UMÓW SIĘ NA PIERWSZY, DARMOWY TRENING PERSONALNY

+
ogólnorozwojowy sylwetkowy
rehabilitacyjny po kontuzji motoryczny
pod kątem innego sportu
nasz karnet karta MultiSport
fitprofit ok system sam trening z wejściem
Zapoznałem się i akceptuję regulamin treningów personalnych.